۲۰۱ بازديد

موسيقي يكي از هنرهايي است كه هم به هنرمند آرامش مي‌دهد و هم گوش شنوندگان را نوازش مي‌دهد و به آن‌ها لذت مي‌بخشد.

قرن‌هاست كه ساز و موسيقي با فرهنگ ايراني عجين شده و در قرن حاضر نيز خوشبختانه تقريبا بين همه‌ي خانواده‌ها با فرهنگ‌هاي مختلف، فراگرفتن موسيقي به امري متداول بدل شده است. در اين مقاله مي‌خواهيم به معرفي اجمالي چند ساز ايراني و فرنگي بپردازيم تا بدين ترتيب، افرادي كه به دنبال يادگيري و خريدوفروش سازهاي سنتي يا فرنگي هستند، كمي با تاريخچه‌ي اين سازها آشنا شوند.

 

بربط
بربط با فتح ب اول و دوم (barbat) ساز بسيار قديمي ايراني است كه در رده‌ي سازهاي زهي زخمه‌اي به حساب مي‌آيد و در كشورهاي خاورميانه‌اي مانند ايران و كشورهاي عربي رواج دارد. به گزارش ويرلن؛ خاستگاه بربط كه پس از اسلام به كشورهاي عربي برده شد، به نگاره‌هاي كنده‌شده‌ي عيلامي در هزاره‌ي سوم و چهارم قبل از ميلاد مسيح در جنوب و جنوب غربي ايران برمي‌گردد و از اين رو، بربط ناميده شده كه به گفته‌ي مستشرق و موسيقي‌شناس مشهور انگليسي، هنري جرج ماير، كاسه‌ي اين ساز به شكل سينه (بر) مرغابي (بط) است. با تصرف اسپانيا توسط اعراب در قرن يازدهم، اين ساز كه اعراب العود مي‌ناميدند به اروپاي جنوبي معرفي شد. در واقع بربط جد گيتارهاي فعلي است كه با خروج اعراب از اسپانيا در قرن ۱۵ ميلادي براي خود در بين اسپانيايي‌ها جايي باز كرده بود و ساز محلي آن مردم شده بود و با اعمال تغييراتي در اندازه و تزيينات روي آن، سازي به نام گيتار متولد شده بود.

گيتار

گيتار (guitar) اين روزها ساز فرنگي محبوبي شده است كه بسياري از نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به يادگيري آن هستند؛ به‌طوري كه خريدوفروش گيتار رواج زيادي دارد. گيتار كه با انگشتان دست راست يا با پيك نواخته مي‌شود، به انواع كلي آكوستيك، كلاسيك و الكتروكلاسيك تقسيم مي‌شوند. براي معرفي اين سه نوع بايد گفت كه در گيتار آكوستيك، صدا تنها توسط بدنه‌ي آن تقويت مي‌شود و صداي سيم‌هاي اين ساز در بدنه‌ي چوبي توخالي آن تقويت مي‌شود و به گوش شنونده مي‌رسد. اين نوع گيتار معمولا داراي شش سيم فلزي است. در اسپانيا اين نوع گيتار را فلامنكو مي‌نامند.

گيتار كلاسيك هم با بدنه‌ي كوچكتر از فلامنكو و از چوب‌هايي به رنگ تيره‌ي قهوه‌اي ساخته شده است. ضمن اينكه به جاي سيم‌هاي فلزي شامل سه سيم نايلوني و سه سيم فلز تنيده شده به دور ابريشم تشكيل شده است. تقريبا بين گيتارهاي كلاسيك و فلامنكو تفاوت چنداني نيست. لازم به ذكر است كه در ايران گيتار كلاسيك متداول‌تر و مرسوم‌تر است.

گيتار الكترو كلاسيك هم كه به نام گيتار برقي يا الكترونيك شناخته شده‌تر است، صدا را با پيكاپي به شكل سيگنال الكترونيكي درآورده و صداي توليدشده پس از طي‌كردن مسيرها و برخي ادوات الكترونيكي توسط آمپلي فاير تقويت مي‌شود و در نهايت از طريق اسپيكرهاي آمپلي فاير به گوش ما مي‌رسد.

اگر علاقه‌مند به خريد آلات و لوازم موسيقي هستيد، پيشنهاد مي‌شود به سايت سنگريز به بخش سرگرمي و فراغت و سپس انتخاب گزينه‌ي آلات موسيقي مراجعه كنيد تا انواع سازهاي فرنگي و ايراني كه مي‌خواهيد به صورت نو يا كاركرده را مشاهده كرده و هركدام را كه مدنظرتان هست، خريداري كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.