۲۲۲ بازديد

عينك‌ هاي آفتابي را به‌خوبي مي‌شناسيم. شايد مؤثرترين قطعه‌اي باشد كه بتواند چهره ما را ازاين‌رو به آن رو كند. اما چند بار به‌صورت آنلاين عينك سفارش داده‌ايد؟ آيا چنين چيزي امكان‌پذير است؟

سرگذشتي به عمر تاريخ

نور خورشيد در كنار حيات بخش بودن و فوايد بسيار، بيش از هزاران سال است كه چشم نوع بشر را مي‌زند. حدود چهار هزار سال پيش قوم اينوئيت يا همان اسكيموهاي معروف، از عينك‌هايي چوبي استفاده مي‌كردند. بدين ترتيب، آن‌ها از شدت نور مستقيم و بازتاب برف كم كرده؛ و از چشمان خود محافظت مي‌كردند. بر روي اين عينك‌ها صفحات چوبي كارشده بود، و تنها شكافي باريك جهت ديدن در وسط آن تعبيه مي شد.

بازيگران و عينك‌هاي آفتابي

اما عينك‌هاي آفتابي كه ما با آن‌ها آشناتريم، از اوايل قرن بيستم ميلادي جايگاه ثابتي بين بازيگران سينما پيدا كرد. بازيگران در توجيه استفاده از اين عينك‌ها توضيح جالبي داشتند. آن‌ها مي‌گفتند براي در امان ماندن از دست طرفداران افراطي و ناشناس ماندن، از عينك آفتابي استفاده مي‌كنند. اما برخي عقيده داشتند، اين انتخاب مد بي‌ارتباط با اثر قرمزي چشم در عكاسي آن دوران نبود. اما حتي پس از بهبود دوربين‌هاي عكاسي، عينك آفتابي زدن كمرنگ‌تر نشد و روزبه‌روز رايج‌تر شد. در پروژه شگفت انگيز سه‌گانه ماتريكس، تأكيد بر عينك‌هاي آفتابي به‌دفعات ديده مي‌شد، و فريم‌هاي متنوع و نويني در آن به كار رفت. بيشتر اين فريم‌ها، به‌خصوص فريم عينك نئو و مورفيوس با استقبال بي‌سابقه‌اي مواجه شدند.

زيبايي و محافظت از چشم

استانداردها را جدي بگيريم

بر روي سلامت نمي توان برچسب قيمت گذاشت. اگر شما هم از آن عده هستيد كه سلامت خود را در درجه اول قرار مي‌دهيد، به‌طور حتم مي‌دانيد هرچه عينكي كه به چشم مي‌زنيد مطرح‌تر و معتبرتر باشد، در كنار زيبايي خيال شما هم از بابت كيفيت آن راحت‌تر است. ار خريدن عينك هاي بي كيفيت و ارزان قيمت خودداري كنيد. چنين محصولاتي نه تنها سودي براي شما ندارند، بلكه به چشمان شما نيز آسيب هاي جدي وارد مي كنند.

امواج فرابنفش به سه دسته نوع (A-B-C) تقسيم مي‌شوند. ترتيب شدت و خطر اين امواج  به اين صورت است كه نوع C خطرناك‌ترين و نوع A كم‌خطرترين آن‌ها است. امواج نوع C خورشيد نيز تنها توسط لايه ازون قابل دفع است، و حتي عينك‌هاي آفتابي UV400 هم‌توان دفع اين طول‌موج را ندارند. استاندارد محافظت (UV400) به معني تضمين عدم عبور مستقيم و يا دفع كامل امواج فرابنفش نوع (A-B) از طول‌موج ۲۸۰-۴۰۰ نانومتر است. 

نشان تجاري CE، نماد ضمانت

نشان CE از عبارت Conformité Européenne به معني مطابق استانداردهاي اروپا برگرفته شده است. در مورد عينك‌هاي آفتابي، عينك‌هايي كه پس از سال ۲۰۰۹ ميلادي توليد شده‌اند، و داراي نشان CE هستند؛ به اين معني است كه توليد كننده براي محصولاتش استاندارد UV 400 را نيز رعايت كرده است.

طي سال‌هاي اخير برخي شركت‌هاي چيني با سو استفاده از نشان CE، اين نشان را بر روي محصولات خود درج مي‌كنند. اين شركت‌ها در توضيح آن را (China Export) مي‌خوانند. به عبارتي ديگر، اين محصولات در چين توليد شده‌اند، و هيچ‌گونه ضمانتي در خصوص آن محصول را شامل نمي‌شوند. تنها راه اطمينان حاصل كردن از صحت نشان CE، تهيه محصولات از فروشگاه‌ها، برندهاي معتبر و وجود گواهينامه‌ معتبر سازنده دربسته بندي عينك است.

مطابق عكس بر روي كاغذ درج بين حروف نشان محصولات توليدي چين و حروف نشان استاندارد اروپا فاصله بيشتري به كار مي‌رود.

راهنماي خريد آنلاين عينك

براي خريدن يك عينك جديد هميشه به مغازه‌ها مي‌رفتيم و عينك‌هاي متفاوت را امتحان مي‌كرديم. درنهايت عينكي متناسب با اندازه ما پيدا مي‌شد كه به‌خوبي روي صورت ما مي‌نشست و از آن حس خوبي مي‌گرفتيم. اما در زندگي امروزي، روز به روز به ارزش زمان افزوده مي‌شود و همگي به دنبال راهي براي استفاده بهينه از زمان خود هستيم. بنابراين، براي خريد و سفارش به‌صورت مجازي و آنلاين مي‌خواهيم شما را با روشي بسيار ساده و استاندارد آشنا كنيم كه در تمام نقاط دنيا مورداستفاده قرار مي‌گيرد و با استفاده از آن نيازي به ايستادن در صف‌هاي طولاني و اتلاف وقت نداريد.

راز يك سفارش موفق و دريافت عينكي كه به‌خوبي روي صورت شما بنشيند بسيار ساده است: دانستن اندازه فريم.

۱- عرض عدسي يا اندازه چشم

  • عددي دو رقمي كه سمت چپ مربع توخالي قرار مي‌گيرد.
  • نشان‌دهنده پهن‌ترين نقطه يك عدسي است.
  • به كمك اين عدد شما متوجه مي‌شويد كه عينك چه ميزان از صورت شما را پوشش مي‌دهد.
  • اين عدد با واحد ميلي‌متر اندازه گيري مي‌شود و بازه آن در حدود ۴۰-۶۲ ميلي‌متر است.

۲- طول پل بيني با پل پاييني

  • عددي دو رقمي كه سمت راست مربع توخالي قرار مي‌گيرد
  • نشان‌دهنده طول پلي است كه دو عدسي را به هم متصل مي‌كند.
  • به كمك آن متوجه مي‌شويد كه عينك چطور روي بيني شما قرار مي‌گيرد
  • اين عدد نيز با واحد ميلي‌متر اندازه گيري و بازه آن در حدود ۱۴-۲۴ ميلي‌متر است.

۳- طول دسته فريم يا اندازه شقيقه

  • عددي سه رقمي است كه به‌طور معمول پس از طول پل بيني قرار مي‌گيرد.
  • نشان‌دهنده طول يكي از دسته‌هاي فريم است.
  • به كمك اين عدد متوجه مي‌شويد عينك چطور روي گوش شما قرار مي‌گيرد.
  • اين عدد سه رقمي نيز با واحد ميلي‌متر اندازه گيري و بازه آن در حدود ۱۲۰-۱۵۰ ميلي‌متر است.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.