راهنماي خريد ريش‌تراش

درج آگهي رايگان

۲۱۵ بازديد

اصلاح و مرتب كردن موهاي صورت كار هميشگي آقايان است كه بايد بخشي از وقت خود را صرف آن كنند. از قرن‌ها پيش از ابزارهاي تيزي مانند تيغ براي اصلاح صورت استفاده مي‌شده است. كيفيت تيغ‌هاي اصلاح صورت هم با گذشت زمان تغيير كرده و با معرفي تكنولوژي‌هاي جديد، همواره شاهد معرفي انواع جديدتري از تيغ اصلاح هستيم. شايد تيغ اصلاح قديمي‌ترين و حتي پرطرفدارترين وسيله‌ي اصلاح صورت باشد اما نمي‌توان گفت بهترين وسيله است. تيغ اصلاح هرچقدر هم كه با كيفيت باشد مي‌تواند به پوست آسيب برساند. شايد در راستاي همين مشكل بوده است كه ماشين‌هاي اصلاح اختراع شدند. ماشين‌هاي اصلاح صورت به دو دسته‌ي تريمر و ريش‌تراش تقسيم‌بندي مي‌شوند. تريمرها قابليت اصلاح از ته را ندارند اما ريش‌تراش‌ها كه به آن‌ها «شيور» (Shaver) هم مي‌گويند براي اصلاح از ته طراحي شده‌اند.

اولين ريش‌تراش برقي در سال ۱۹۳۰ توسط Jacob Schick طراحي و ساخته شد. مزيت ماشين اصلاح نسبت به تيغ اين بود كه احتياجي به كف ريش‌تراشي نداشت و بنابراين براي اولين بار قابليت اصلاح صورت در حالت خشك امكان‌پذير شده بود. ماشين‌هاي اصلاح صورت به‌عنوان جايگزيني براي تيغ معرفي شدند، اما سال‌ها طول كشيد تا مردم به استفاده از ريش‌تراش برقي روي بياورند. رمينگتون و فيليپس اولين توليدكنندگان ماشين‌هاي اصلاح برقي بودند. فيليپس با طراحي اولين ريش‌تراش چرخشي، از همان ابتدا ابداعي بزرگ براي اصلاح موهاي صورت از ته داشت و تا امروز اين نوع طراحي با موفقيت ادامه داشته است. در طول سال‌ها، مكانيزم برش مو توسط تيغه‌هاي ريش‌تراش تغييرات بزرگي داشته است. به‌طوركلي ريش‌تراش‌ها داراي يكي از دو نوع تيغه‌ي چرخشي و فويلي هستند كه در ادامه بيشتر با آن‌ها آشنا مي‌شويد.

چرخشي يا فويلي

تيغه‌ي ريش‌تراش را مي‌توان مهم‌ترين بخش آن دانست. همان‌طور كه گفته شد ماشين‌هاي اصلاح از لحاظ تيغه به دو نوع چرخشي و نوساني (فويلي) تقسيم‌بندي شده‌اند. هركدام از اين دو نوع ريش‌تراش طرفداران مخصوص به خود را دارند و نمي‌توان به‌صراحت گفت كه كدام نوع بهتر است. معتبرترين شركت توليدكننده‌ي ريش‌تراش‌هاي چرخشي فيليپس است. در اين زمينه فيليپس در كنار خود رقيب قدرتمندي نمي‌بيند و از ميان شركت‌هاي معتبر تنها رمينگتون را مي‌توان نام برد. اما توليدكنندگان ريش‌تراش‌هاي فويلي متنوع‌تر بوده و معروف‌ترين آن‌ها پاناسونيك و براون هستند. سر ريش‌تراش از يك يا چند تيغه به همراه پوششي فلزي روي تيغه‌ها تشكيل‌شده است. ريش‌تراش‌هاي چرخشي عموماً سه تيغه هستند و ريش‌تراش‌هاي فويلي از يك تا پنج تيغه دارند.

هركدام از شركت‌هاي توليدكننده‌ي ريش‌تراش مدعي هستند كه از تكنولوژي مخصوص خود در طراحي تيغه استفاده مي‌كنند. تيغه‌هاي ريش‌تراش‌هاي چرخشي فيليپس دو لبه هستند كه يك تيغه مو را بلند كرده و ديگري آن را قطع مي‌كند. تيغه‌هاي V شكل آخرين نوآوري فيليپس در زمينه‌ي طراحي تيغه است. در جديدترين ريش‌تراش‌هاي پاناسونيك هم از تيغه‌هاي تيز شده با فناوري نانو و زاويه‌ي برش بهينه‌ي ۳۰ درجه استفاده شده است.

پوشش فلزي روي تيغه‌ها هم اهميت زيادي دارد. اين پوشش بايد به‌گونه‌اي باشد كه موهاي خيلي كوتاه يا بلند و حتي موهاي خوابيده‌ي زير گردن را به سمت تيغه‌ها هدايت كند. فلز فويلي ريش‌تراش‌هاي براون داراي سوراخ‌هاي لانه‌زنبوري است كه موهاي صورت را در هر جهتي كه باشند، گير مي‌اندازد. پاناسونيك در مدل‌هاي بالا رده‌ي خود از رول‌هاي لغزان روي سري ريش‌تراش استفاده مي‌كند تا پوست دچار التهاب نشود. فيليپس نيز پوشش روي تيغه‌هاي سري ۷۰۰۰ خود را توسط ذرات ريزي پوشش داده تا براي پوست‌هاي حساس مناسب‌تر باشد.

سطح صورت صاف نيست و داراي انحناهايي در قسمت‌هاي مختلف مثل چانه و گردن است. هنگام حركت سر ريش‌تراش روي صورت بايد همه‌ي قسمت‌هاي تيغه روي صورت قرار داشته باشد تا كار اصلاح سريع‌تر انجام شود. براي اين منظور تيغه‌ها بايد شناور باشند و در جاي خود حركت بكنند. شركت‌هاي توليدكننده ريش‌تراش، مانور زيادي روي قابليت‌هاي حركتي سر ريش‌تراش‌هاي خود مي‌دهند. قابليت حركت سر ريش‌تراش تأثير زيادي روي سرعت و راحتي اصلاح صورت دارد. هرچقدر آزادي حركت سري بيشتر باشد قيمت ريش‌تراش هم بالاتر مي‌رود. در ماشين‌هاي ريش‌تراش ميان رده تنها تيغه‌ها حركت مي‌كنند اما در توليدات بالارده‌ي شركت‌ها علاوه بر تيغه‌ها، سر ريش‌تراش هم از گردن قابليت حركت دارد. بعضي از شركت‌ها مانند براون نيز براي سر ريش‌تراش‌هاي خود موتور لرزشي تعبيه كرده‌اند تا با سرعت بيشتري كار اصلاح انجام شود.

خشك يا مرطوب

اولين ريش‌تراش‌ها براي اصلاح صورت در حالت خشك طراحي شده بودند؛ اما امروزه ماشين‌هاي اصلاحي وجود دارند كه در برابر نفوذ آب مقاوم بوده و مي‌توان از آن‌ها در حالت خشك و مرطوب استفاده كرد. توجه داشته باشيد مقاومت در برابر نفوذ آب درجه‌بندي دارد و بايد به توصيه‌هاي شركت سازنده در اين زمينه توجه كرد. كمترين ميزان مقاومت مربوط به ريش‌تراش‌هايي است كه مي‌توان سرشان را زير شير آب گرفت و شست. البته اكثراً سر ريش‌تراش قابل جدا شدن است و در اين‌گونه موارد بهتر است سري را از ريش‌تراش جدا كرده و شست. تعدادي از ماشين‌هاي اصلاح هم هستند كه مي‌توان آن‌ها را زير شير آب شست اما نبايد كاملاً در آب فرو برده شوند يا در حالت خيس استفاده شوند. ماشين‌هاي خشك و مرطوب هم كه از اسمشان معلوم است براي چه منظوري ساخته شده‌اند. اين ماشين‌ها هم مقاومت بالايي در برابر نفوذ آب دارند اما بهتر است زير دوش استفاده نشوند. بيشترين مقاومت در برابر آب را ريش‌تراش‌هايي دارند كه شركت سازنده آن‌ها را كاملاً ضد آب معرفي مي‌كند و مي‌توان با خيال راحت در حمام و حتي زير دوش از آن‌ها استفاده كرد.

توجه داشته باشيد كه استفاده از ماشين اصلاح خيس در حالت متصل به شارژر خطرناك است. به همين دليل شركت‌هاي معتبر توليدكننده‌ي ماشين‌هاي اصلاح روي توليدات ضد آب خود مداري قرار مي‌دهند كه در حالت متصل به برق كار نكند و ايمني كاربر حفظ شود.

 

‌برق يا باتري

ماشين‌هاي اصلاح صورت انرژي خود را از برق يا باتري تأمين مي‌كنند. باتري‌ها به دو نوع قابل شارژ و غيرقابل شارژ تقسيم‌بندي مي‌شود. هركدام از اين منابع انرژي مزايا و معايب خاص خود را دارند. اگر ريش‌تراش تنها با برق كار كند، هميشه بايد نزديك يك پريز برق كار اصلاح را انجام داد. البته موتورهاي كه با برق مستقيم كار مي‌كنند عموماً دور موتور بالايي دارند و موها را با قدرت بيشتري قطع مي‌كنند. اكثر ماشين‌هاي اصلاح جديد داراي باتري قابل شارژ هستند. باتري‌هاي قابل شارژ قيمت ماشين اصلاح را بالا مي‌برند اما در مقايسه با باتري‌هاي غيرقابل شارژ كه بايد مرتباً تعويض شوند، هزينه‌ي نهايي كمتري دارند و البته محيط‌زيست را هم كمتر آلوده مي‌كنند. نكته‌اي كه بايد به آن توجه كرد نوع باتري است كه در ريش‌تراش استفاده شده است.

باتري‌هاي قابل شارژ بر اساس نوع الكترود و الكتروليتشان تقسيم‌بندي مي‌شوند. انواع باتري‌هاي قابل شارژي كه در ماشين‌هاي اصلاح استفاده مي‌شوند عبارت‌اند از باتري «نيكل – كادميم» (NiCd)، «نيكل هيدريد فلز» (NiMH)، «ليتيوم يون» (Li-ion) و «ليتيوم يون پليمر» (Li-ion polymer) يا ليتيوم پليمر. باتري نيكل هيدريد فلز شبيه باتري نيكل كادميم است اما ظرفيت آن دو تا سه برابر بيشتر است. اين دو نوع باتري داراي «اثر حافظه» هستند و در صورتي كه قبل از شارژ مجدد، كاملاً تخليه نشوند مقداري از ظرفيت خود را از دست مي‌دهند. اما باتري‌هاي ليتيوم يون اين مشكل را ندارند و بهتر است قبل از تخليه‌ي كامل شارژ شوند. علاوه بر اين براي شارژ سريع باتري‌هاي ليتيوم يون مي‌توان از جريان بالاتري استفاده كرد. اين نوع باتري‌ها هنگام تخليه‌ي شارژ، افت ولتاژ بسيار كمي دارند، به همين دليل براي استفاده در لوازم الكتريكي حساس مثل موبايل بسيار مناسب‌اند. باتري ليتيوم يون پليمر نسل جديد باتري‌هاي قابل شارژ هستند كه البته به آن‌ها ليتيوم پليمر هم گفته مي‌شود. اين باتري‌ها همان خصوصيات مثبت باتري ليتيوم يوني را دارند با اين تفاوت كه سبك و شكل‌پذير هستند و براي استفاده در گوشي‌هاي تلفن همراه بسيار مناسب‌اند.

زمان شارژ شدن ريش‌تراش‌هاي داراي باتري نيكل هيدريد فلز (NiMH)، بيش از ۸ ساعت است و بين ۳۰ تا ۶۰ دقيقه شارژدهي دارند. اما ريش‌تراش‌هاي داراي باتري ليتيوم يوني (Li-ion) عموماً بين ۱ تا ۲ ساعت شارژ كامل مي‌شوند و پس از آن در حدود يك ساعت شارژدهي دارند. از همين‌جا مي‌توان حدس زد كه ريش‌تراش‌هاي داراي باتري ليتيوم يون قيمت بالاتري دارند و توليدات بالا رده‌ي شركت‌ها، داراي اين نوع باتري هستند. پايه‌ي شارژ كاربردي‌ترين وسيله‌اي است كه همراه يك ماشين اصلاح ارائه مي‌شود. بدون وجود پايه‌ي شارژ، آداپتور را بايد مستقيماً به ريش‌تراش وصل كرد. پايه‌هاي شارژ هم انواع و اقسام فراواني دارند و از پايه‌هاي معمولي تا پايه‌هاي مجهز به سيستم شستشو را شامل مي‌شوند. تعدادي از شركت‌هاي معتبر همراه ريش‌تراش‌هاي بالا رده‌ي خود يك پايه‌ي شستشو نيز ارائه مي‌دهند. اين پايه علاوه بر اينكه باتري را شارژ مي‌كند، به كمك محلول شستشوي خود، تيغه‌ها را به شكل خودكار شست وشو مي‌دهد. وجود پايه‌ي شستشو قيمت ريش‌تراش را بالا مي‌برد، به همين دليل شركت‌ها مدل‌هاي بالارده‌ي خود را عموماً در دو حالت با پايه و بدون پايه عرضه مي‌كنند.

امكانات ديگري مانند صفحه‌نمايش، قابليت تنظيم سرعت موتور و نوع خط زن در ماشين‌هاي اصلاح مختلف متفاوت هستند و وجود هركدام از آن‌ها قيمت ريش‌تراش را بالا مي‌برد. صفحه‌نمايش عموم ريش‌تراش‌ها درصد شارژ باقي‌مانده را نشان مي‌دهد. در بعضي ماشين‌هاي اصلاح مي‌توان سرعت موتور را بسته به ضخامت موها كم‌وزياد كرد و در بعضي ديگر خود ماشين اصلاح اين كار را انجام  مي‌دهد. خط‌زن‌ها هم يا به خود ريش‌تراش وصل هستند يا بايد روي سري ريش‌تراش نصب شوند. امكانات جانبي ماشين‌هاي اصلاح تأثير زيادي روي قيمت آن‌ها مي‌گذارد اما به‌طوركلي هركسي با توجه به بودجه‌ي خود و امكاناتي كه مدنظر دارد مي‌تواند ريش‌تراشي مناسب استفاده‌ي روزانه انتخاب كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.